Rekenen tot 100: hoe helpen we rekenzwakke kinderen?
Hilde Heuninck
Omschrijving
Tijdens deze studiedag bekijken we het rekenen tot 100.
Kinderen met rekenproblemen worden frequent aangemeld in de praktijk. We spreken dan over de brug maken met grotere getallen, de maal- en deeltafels,...
Getallen worden alsmaar complexer, er zijn 4 hoofdbewerkingen en er worden al meervoudige taken verwacht om wiskundige moeilijkheden op te lossen.
De motorische ontwikkeling speelt hierbij een belangrijke rol. We gaan tijdens deze studiedag na welke impact motoriek heeft op rekenproblemen. We bekijken voor ieder topic wat kan mislopen en hoe je als therapeut kan remediëren en ondersteunen om het rekenen vlotter te laten verlopen voor het kind.
Waarom spiegelen kinderen getallen? Hoe kunnen we kinderen meer inzicht laten krijgen in de verschillende bewerkingen? Welke motorische vaardigheden zijn hiervoor nodig? Hoe kunnen we rekenzwakke kinderen tot metacognitie krijgen? In deze opleiding leggen we voldoende linken tussen de ontwikkeling van de psychomotoriek en het rekenen.
We leggen linken met de literatuur die de motorische vaardigheden relateren aan het rekenen. Wat is er reeds dmv onderzoek duidelijk geworden?
De opleiding start om 9u. Lunchpauze is voorzien van 12u30 tot 13u30. We ronden de dag af om 17u00.
Leerdoelen
De deelnemer krijgt inzicht in het ontstaan en de samenhang van rekenmoeilijkheden.
De deelnemer leert de relatie tussen rekenmoeilijkheden en onderliggende motorische vaardigheden herkennen.
De deelnemer krijgt tools om concreet met rekenproblemen en onderliggende moeilijkheden aan de slag te gaan.
De deelnemer leert therapeutische vaardigheden toepassen binnen het domein van het aanvankelijk rekenen.
De deelnemer leert specifieke interventietechnieken, startend vanuit de motorisch ontwikkeling van het kind.
De deelnemer gaat naar huis met heel concrete handvaten en spelideeën om op een kindvriendelijke wijze aan de slag te gaan.
De opleiding start om 9u. Lunchpauze is voorzien van 12u30 tot 13u30. We ronden de dag af om 17u00.
Leerdoelen
- Jij krijgt inzicht in het ontstaan en de samenhang van rekenmoeilijkheden.
- Jij leert de relatie tussen rekenmoeilijkheden en onderliggende motorische vaardigheden herkennen.
- Jij krijgt tools om concreet met rekenproblemen en onderliggende moeilijkheden aan de slag te gaan.
- Jij leert therapeutische vaardigheden toepassen binnen het domein van het aanvankelijk rekenen.
- Jij leert specifieke interventietechnieken, startend vanuit de motorisch ontwikkeling van het kind.
- Jij gaat naar huis met heel concrete handvaten en spelideeën om op een kindvriendelijke wijze aan de slag te gaan.
Doelgroep
- Therapeuten
- Kinesitherapeuten (pediatrisch)
- Kinderfysiotherapeuten
- Kinderoefentherapeuten
- Logopedisten
- Ergotherapeuten
Modules
u tot u
De Casteleer | Kasterlee BE
Sprekers
Hilde begeleidde in de voorbije jaren een kleine 1000 kinderen met leermoeilijkheden. Ze hebben haar ontzettend veel geleerd.
Zo leerde ze bijvoorbeeld dat niet één kind uit vrije wil leermoeilijkheden ontwikkelt en zag ze geen enkel kind dat fouten maakte om haar te irriteren. Ze merkte dat de man...
Inbegrepen
- Syllabus
- Certificaat
Lesmomenten
u tot u
De Casteleer | Kasterlee BE
Accreditatie
- Pro-Q-Kine (14 punten)
Subsidies
- KMO Portefeuille (bespaar € 100.91)
Maaltijden
- Lunch